2010. március 5., péntek

Az Évad első KEK-előadása

Időpont: 2010. március 24. 18 óra

Helyszín: IZU 101 (ELTE Pszichológiai Intézet, Izabella utca 46. I. emelet 101-es terem)

Topál József
MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Kognitív etológia: Az emberi és állati elme mássága és azonosságai

A kognitív etológia az állatok belső mentális állapotának, kognitív képességeinek összehasonlító, evolúciós és ökológiai szemléletű tudománya. Alaphipotézise szerint az állatok (és az ember) viselkedése -más tulajdonságokhoz hasonlóan- evolúciós fejlődés következménye, s az evolúciós kontinuitás elve akkor is alkalmazandó, ha a viselkedés belső, rejtettebb gondolkodási, illetve emocionális szintjeiről beszélünk. Bár a kognitív etológia a mesterséges intelligencia kutatás, a kognitív pszichológia és az etológia módszereinek és szemléletmódjának újfajta egyesítésével jött létre, mind vizsgálati tárgyát, mind módszereit illetően meglehetős filozófiai illetve természettudományos alapú elutasításban volt (és részben van) része. Különösen élesen eltérő nézetek fogalmazódnak meg az olyan, korábban tudománytalannak minásített fogalmak kapcsán mint az állati tudat, és az állat értelmi működésének különböző megnyilvánulásai (intencionalitás, tudatelmélet stb.), melyek ugyanakkor alapvető szerepet játszottak a pszichológiai kutatásokban, a humán kognitív fejlődés, az ún. "naiv tudatelmélet" kialakulási folyamatának megismerésében.
Manapság a kogníciókutatás dinamikusan fejlődő tudományterület, melynek egyik fő oka, hogy az egyes pszichológiai irányzatok saját kutatási stratégiájukként egyre inkább sikerrel integrálják az evolúciós és etológiai szemléletet, valamint az összehasonlító módszert. Az emberi viselkedés- és elmeképességek ezen új perspektívába való helyezése és az emberszabásúak mellett más fajok modellállatként való alkalmazása lehetőséget teremt arra, hogy mélyebb belátást nyerhessünk saját fajunk viselkedés-evolúciójának és elmeműködésének titkaiba.
Ajánlott irodalom:
Sue Healy, Victoria Braithwaite (2000): Cognitive etology: a field of substance? Trends in Ecology and Evolution, vol.15, 22-26.
Derek C. Penn, Keith J. Holyoak, Daniel J. Povinelli (2008): Darwin's mistake: Explaining the discontinuity between human and nonhuman minds. Behavioral and Brain Sciences, 31, 109-178.

Nincsenek megjegyzések: